| Popieþius Benediktas XVI Þinia 41-osios Pasaulinës komunikavimo dienos proga
Tema: „Vaikai ir visuomenës komunikavimo priemonës: iððûkis ugdymui“
2007 m. geguþës 20 d.
Brangûs Broliai ir Seserys,
1. Keturiasdeðimt pirmosios Pasaulinës komunikavimo dienos tema „Vaikai ir visuomenës komunikavimo priemonës: iððûkis ugdymui“ kvieèia mus apmàstyti dvi labai svarbias tarpusavyje susijusias temas. Pirmoji yra vaikø ugdymas. Antroji, galbût maþiau akivaizdi, bet ne maþiau svarbi, – þiniasklaidos ugdymas.
Šiandien ugdymui kylantys sudëtingi iððûkiai daþnai susijæ su didëjanèia þiniasklaidos átaka mûsø pasaulyje. Padedama sparèios technologijos plëtros, þiniasklaida, kaip globalizacijos reiðkinio aspektas, esmingai formuoja kultûrinæ aplinkà (plg. Jonas Paulius II. Apaðtaliðkasis laiðkas Sparti plëtra, 3). Ið tikrøjø kai kurie þmonës tvirtina, jog ugdomoji þiniasklaidos átaka konkuruoja su mokyklos, Baþnyèios ir gal net ðeimos átaka. „Daugeliui tikrovë yra tai, kà, kaip tokià, apibrëþia visuomenës komunikavimo priemonës“ (Popieþiðkoji visuomenës komunikavimo priemoniø taryba. Aetatis novae, 4).
2. Santyká tarp vaikø, þiniasklaidos ir ugdymo galima svarstyti dviem poþiûriais: kaip vaikø ugdymà per þiniasklaidà; taip pat kaip vaikø ugdymà turëti tinkamà nuostatà þiniasklaidos atþvilgiu. Ið to kyla tam tikras savitarpio ryðys, rodantis tiek þiniasklaidos industrijos atsakomybæ, tiek poreiká, kad skaitytojai, þiûrovai ir klausytojai aktyviai bei kritiðkai dalyvautø. Atsiþvelgiant á tai, bûtina ugdyti vaikus tinkamai naudotis þiniasklaida, siekiant jø kultûrinës, moralinës ir dvasinës sklaidos.
Kaip galima apsaugoti ir puoselëti ðá bendrà gërá? Tëvams, Baþnyèiai ir mokyklai tenka atsakomybë ugdyti vaikø gebëjimà kritiðkai atsirinkti naudojantis þiniasklaida. Tëvø vaidmuo yra pirminës svarbos. Jie turi teisæ ir pareigà uþtikrinti, kad þiniasklaida bûtø naudojamasi protingai, ugdydami savo vaikø sàþinæ daryti sveikus ir objektyvius sprendimus, kuriais jie po to vadovaudamiesi pasirinktø ar atmestø esamas programas (plg. Jonas Paulius II. Apaðtaliðkasis paraginimas Familiaris consortio, 76). Taip darydami tëvai turëtø bûti dràsinami ir padedami mokyklø bei parapijø, ir tai laiduotø, kad ðis sunkus, taèiau nuopelningas tëvystës aspektas yra palaikomas platesnës bendruomenës.
Ugdymas, kaip naudotis þiniasklaida, turëtø bûti pozityvus. Kai vaikams perteikiami estetiniu ir moraliniu poþiûriu iðkilûs dalykai, jiems padedama ugdyti protingumà, lavinti vertinimo ir skyrimo ágûdþius. Svarbu pripaþinti pamatinæ tëvø pavyzdþio vertæ ir naudà supaþindinant jaunimà su vaikø literatûros klasika, menu ir vertinga muzika. Nors populiarioji literatûra visuomet turës savo vietà kultûroje, taèiau sensacijø vaikymosi pagunda ugdymo vietose neturëtø bûti pasyviai priimama. Groþis, savotiðkas dieviðkumo veidrodis, ákvepia ir gaivina jaunuoliø ðirdis bei protus, o bjaurumas ir vulgarumas turi þlugdantá poveiká nuostatoms ir elgsenai.
Ugdymas naudotis þiniasklaida, panaðiai kaip ir ugdymas apskritai, reikalauja ugdymo, kaip naudotis laisve. Tai yra ápareigojanti uþduotis. Laisvë taip daþnai pateikiama kaip nepaliaujamas malonumø ir naujø patirèiø ieðkojimas. Taèiau tai yra pasmerkimas, o ne iðlaisvinimas! Tikroji laisvë niekada negalëtø pasmerkti individo, ypaè vaiko, nepasotinamam naujoviø ieðkojimui. Tiesos ðviesoje tikroji laisvë patiriama kaip lemiamas atsakas á Dievo iðtartà þmonijai „taip“, raginantis mus ne be atrankos, bet laisvai pasirinkti visa, kas yra gera, teisinga ir graþu. Tëvai, bûdami tos laisvës saugotojai, duodami savo vaikams tolydþio vis didesnæ laisvæ, áveda juos á gilø gyvenimo dþiaugsmà (plg. Kalba V Pasauliniame ðeimø susitikime. Valensija, 2006 m. liepos 8 d.).
3. Šá nuoðirdø tëvø ir mokytojø troðkimà ugdyti vaikus groþio, tiesos ir gërio keliais þiniasklaidos pramonë gali palaikyti tik tokiu mastu, kiek ji ugdo pamatiná þmogaus orumà, tikràsias santuokos ir ðeimos gyvenimo vertybes, puoselëja pozityviuosius þmonijos pasiekimus bei tikslus. Taigi ne tik tëvai ir mokytojai, bet taip pat visi turintieji pilietinæ atsakomybæ ypaè dëmesingai ir net kaip á neatidëliotinà bûtinybæ þvelgia á þiniasklaidos, ásipareigojusios veiksmingai ugdyti ir laikytis etikos normø, reikalingumà.
Iðreikðdami tikëjimà, kad daugelis þmoniø, ásitraukusiø á visuomenës komunikavimo sritá, nori daryti tai, kas teisinga (plg. Popieþiðkoji visuomenës komunikavimo priemoniø taryba. Visuomenës komunikavimo etika, 4), turime taip pat pripaþinti, jog dirbantieji ðioje srityje susiduria su „ypatinga psichologine átampa ir etinëmis dilemomis“ (Aetatis novae, 19), ir tai dël komercinio konkuravimo kartais pastûmëja komunikavimo darbuotojus taikyti þemesná normø standartà. Bet kokia tendencija gaminant programas bei produktus – taip pat animacinius filmus ir vaizdo þaidimus – kai pramogos vardan aukðtinama prievarta ir vaizduojama antisociali elgsena arba sumenkinamas þmogaus lytiðkumas, – yra iðkrypimas, juo labiau pasibjaurëtinas, kai ðios programos skiriamos vaikams bei paaugliams. Kaip galima bûtø paaiðkinti ðià „pramogà“ nesuskaièiuojamai daugybei nekaltø jaunuoliø, ið tikrøjø kenèianèiø dël smurto, iðnaudojimo ir prievartavimo? Šiuo poþiûriu visiems vertëtø apmàstyti prieðingybæ tarp Kristaus, kuris laimino vaikus, „apkabindamas ir dëdamas ant jø rankas“ (Mk 10, 16), ir to, kuris „papiktintø bent vienà ið ðitø maþutëliø” – „jam bûtø geriau, jei ant kaklo bûtø uþmauta girnapusë ir jis bûtø ámestas jûron“ (Lk 17, 2). Að vël kreipiuosi á þiniasklaidos industrijos vadovus, ragindamas ugdyti ir raginti gamintojus saugoti bendràjá gërá, laikytis tiesos, saugoti individualø þmogaus orumà ir ugdyti pagarbà ðeimos poreikiams.
4. Pati Baþnyèia, vadovaudamasi jai patikëtos iðganymo þinios ðviesa, taip pat yra þmonijos mokytoja ir sveikina galimybæ pasiûlyti pagalbà tëvams, auklëtojams, komunikavimo srities darbuotojams ir jaunuoliams. Baþnytinës parapijø bei mokyklø programos turëtø ðiandien sudaryti þiniasklaidos ugdymo avangardà. Baþnyèia visø pirma trokðta dalytis tokia þmogiðkojo orumo vizija, kuri sudaro visokio vertingo þmogiðkojo komunikavimo ðerdá. „Þvelgiu Kristaus akimis ir taip galiu dovanoti kitam daugiau negu trûkstamø iðoriniø dalykø: galiu dovanoti jam meilës þvilgsná, kurio jis pasigenda“ (Deus caritas est, 18).
Ið Vatikano 2007 m. sausio 24 d., per Šv. Pranciðkaus Salezieèio ðventæ.
„Baþnyèios þinios“ katalikai.lt
|